Sceneproduksjonen «Slaget på Testiklestad» som foregår på Sverresborg, har fått en helt utrolig spalteplass i Adresseavisen – igjen og igjen. Selve ordet «Testiklestad» tråkker på hjertet til mange mennesker som har et dypt og alvorlig forhold til Stiklestad, og hva det innebærer fremdeles i dag. At folk med en pubertal humor, som er uten kunnskap og innsikt i hva navnet Stiklestad innebærer, og som husserer og harselerer med det alvorligste og dypeste punktet i norsk kultur og historie, det er så sin sak, men at Adresseavisen i den grad mangler innsikt, slik at de stiller som klakkører stadig vekk, det er en annen, og langt alvorligere sak.
Ved frokostbordet i dag opplyste radioen at samme harselering nå foregår overfor barn på selveste Stiklestad, i regi av dem som er satt til å forvalte stedet og rammen rundt Olsòk på slagstedet. Opplegget vitner om en alvorlig nedvurdering av barns evne til forståelse av – og innsikt i, alvoret en møter på Stiklestad. Som lærer på mellomtrinnet i mange år, har jeg aldri veket tilbake for å ta med barna inn i dypt alvor, tunge tekster og det vakreste og sterkeste av musikk, og barna har vist en forståelse og innsikt som mange voksne har mistet. Opplegget for barna på Stiklestad vitner om at de ansvarshavende voksne selv mangler kunnskap og innsikt i det de skal formidle.
Nordmøre, 26. juli 2016
Dordi Skuggevik
(Librettisten for Olavsoratoriet-2014)