Jeg står foran disken på Citroën-verkstedet og spør om de har DAB-radio til bilen min, og hva den koster. – De har ikke DAB-radio som kan felles inn i dashbordet, adapteren vil koste ca. 4.500 kr, og dessuten vil ledningene ikke kunne skjules, sier mannen bak disken. Jeg kan få adapteren en 1000-lapp billigere på NAF-verkstedet, men likevel blir det dyrt. Greit: Da er det slutt på å høre radio i min bil. Jeg får underholde meg med medbragte CD-er, for den gamle radioen har integrert CD-spiller.
Han bak disken sier: – Svenskene innførte også DAB, men de gikk bort fra det igjen. På vei hjem tenker jeg på berget av radioer som vi nå har kastet. Skal vi nå kaste et nytt berg med DAB-radioer? Norsk Misjonsselskap har tatt var på en hel del av FM-radioene som de nå skal dele ut i Kamerun, leste jeg i avisen. Men ingen vil vel ha DAB-radioene når de blir vraket? Stortinget vedtok denne storstilte omleggingen. Det var bare å bukke og si – Ai-ai, Sir. Stortinget har talt.
Stortinget bestemte også at jeg skulle kjøpe dieselbil for 10 år siden. Jeg så gjorde. Nå vil de at jeg ikke skal ha dieselbil lenger, men jeg hører ikke lenger på værhanene på Stortinget og kjører videre – etter at de klarte å skade motoren min med biodieselen sin. Som før fortalt kostet motorskaden meg 17.000, og det får jeg ikke igjen på forsikringen, forstod jeg.
Jeg har altså bestemt meg for å kjøre bil uten radio, for snart kommer det nok kontraordre fra Stortinget. Norge gjør alle tabbene som Sverige allerede har gjort. Skal tro hvor lang tid det vil ta før de gjenoppretter feilgrepet med DAB? Før eller senere vil det vel bli lyd igjen i radioen – fra det gamle gjenopplivede FM-nettet – slik som i Sverige.
Glærum, 6.april – 2017.04.06
Dordi Skuggevik