Det hadde kostet meg 1640 kr. å kunne innta plassen min i Olavshallen, på siste forstilling av Otello, bare for å få opplevelsen mye ødelagt av et publikum som ikke kan den ene grunnleggende regel for det å være publikumer: Du skal ikke produsere lyd! (Utenom applaus – og selvfølgelig latter, hvis forestillingen innbyr til det.) Publikum denne kvelden var svært ukonsentrert, og hadde ikke fokus på forestillingen, enda det skal godt gjøres å skape noe mer dramatisk og alvorlig enn det Shakespeare og Verdi her tar oss med inn i: Løgnen. Publikum var urolige, jabbet og snakket. Hver gang en akt sluttet bar det laus, og publikum klarte ikke å sette tann for tunge når neste akt begynte. De holdt det gående etter at orkesteret intonerte neste handling. Når dramaet i Otello virkelig drar seg til, og dirigenten stod klar for å sette handlingen i gang i siste akt, hvor Otello dreper Destemona, da måtte dirigenten reise seg og vise en åpen hånd mot publikum for å få dem til å holde kjeft. Det er ganske utrivelig å tenke på hva den utenlandske dirigenten kommer til å si om publikum i Norge, når han kommer hjem til utlandet.
Arrangørene av operaforestillingen i Olavshallen må ta sin store del av ansvaret for at publikum opptrer så ukultivert: De lar folk gå inn i salen med vinglass og halvlitere med øl i hånden, og skvalpe seg forbi dem som allerede har satt seg. Dette er et signal til publikum om at her er det tjomslig ja – her er det skikkelig «folkelig»! Her skal vi alle slappe av, ja! Hadde dette vært en konsert der DDE hadde stått og gaulet om rompa si – ut gjennom store høytalere, så skulle jeg ikke sagt noe. Da hadde det fått bli Olavshallens problem at folk søler ut setene i salen.
Jeg spurte dørvaktene i pausen om dette var vanlig praksis nå. – Ja, sa de – nye regler. – Det må være Trondhjems-regler, sa jeg, – for dette har jeg aldri opplevd noe annet sted noen gang. Men da jeg luftet meg om dette til et par fra Kristiansund, sa de: – Dette er da Opera! Dette gjør man i Kristiansund også nå! Dem tjene pæng på det sjø, arrangsjøran!
Da jeg flyttet til Trondheim i 1999 for en periode på 8 år, begynte mannen min og jeg å gå på TSO’s konserter, men vi sluttet ganske snart. Grunnen var alle armene som føyk opp i været med blå, lysende firkanter – for å «dokumentere», samtidig med at de måtte jabbe litt med sidemannen. Det var så generende at det ødela opplevelsen. Nå forstår jeg at publikum har fått lov til å gå flere skritt videre i å ødelegge for andre i salen. Det blir ikke oftere at jeg gidder å kjøre inn fra Nordmøre og betale drivstoff, piggdekkavgift, parkeringsavgift, hotell og billett – for til sammen 1640 kr. bare for å få ødelagt både forestillingen og humøret.
Og til slutt: Parfymebomben kom også på konsert. Hun gikk forbi oss og satte seg heldigvis langt unna, så vi slapp å bli kvalm av hennes intense odør fra parfymen som var konsentrert og kraftig, etter mange år i en flaske hvor korken forlengst var blitt lekk. Når man setter seg tett sammen med andre i et publikum, skal man lukte nyvasket – men man skal ikke ødelegge konsertopplevelsen for andre med parfyme.
Det er arrangørens ansvar å oppdra sitt publikum, derfor må det igjen bli forbudt å la folk gå inni salen med mat og drikke, og det må stå en notis i programmet – ikke bare om å slå av mobilen, men også å slå av snakketøyet – og IKKE produsere annen lyd enn forventet av et publikum. Og: Pafymeforbud!
Glærum, 19.mars – 2017.
Dordi Skuggevik
TSO’s første info-sekretær.
I går kveld var jeg i Olavshallen og hørte Brahms Requiem fremført av TSO og Nidarosdomens Oratoriekor. Dirigent Urbanski.
En fantastisk konsert i en plebeierfri atmosfære.
Når det gjelder dine opplevelser på Othello, jeg var der også på fredag, skjønner jeg din reaksjon. Det man imidlertid må huske på er at dette var den fjerde fremførelsen. Man må anta at de mer rutinerte konsergjengere hadde vært der de andre kveldene, mest sansynlig torsdag. Det som er sikkert er at det trønderske operapublikum er sulteforet og vil ha mer opera. God påske !