Santa Teresa de Avila smidd i jern.

Etter å ha passert det gamle citadellet, Castillo de la Luz, ytterst i havnen i Las Palmas, flere ganger, går jeg en dag inn. Citadellet ble bygd på slutten av 1400-tallet for å beskytte byen mot plagsomme sjørøvere fra England og Holland, og er nettopp blitt restaurert. «Det er tomt inni,» sier en dame fra Norge, som har lang fartstid her i Las Palmas. Men, hun må ha vært her før den permanente utstillingen av billedhoggeren Martin Chirino López sine jernskulpturer ble satt opp.

Utenpå er citadellet restaurert i sin fordums, opprinnelige utgave, men når en kommer inn, får en seg en skikkelig overraskelse: Ny arkitektur er integrert i det som er igjen av det gamle, og så er Chirinos smijernsskulpturer plassert i interiøret opp gjennom tre etasjer. Jeg orker to etasjer denne dagen, og går deretter ut og setter meg i kaféen mellom citadellet og rosenhagen. Jeg studerer brosjyren, og ser at jeg er gått glipp av en skulptur som viser Santa Teresa de Avilas hode. Jeg spretter opp og farer inn igjen og opp trappene, men finner henne ikke der brosjyren sier hun skal stå. Etter noe leting her og der – der står hun! Hun treffer meg som ei kule! Fire personer fra Finland kommer forbi mens de prøver ut akustikken i rommet – med sang. De får seg en prompte, på stedet, pangforelesning om Teresa av Avila – og står der med vantro blikk og åpen munn i møtet med det uventede i livet. Nå vet de hvem Teresa av Avila var: Luthers samtidige, som valset opp med kirken, men uten å forlate den. Jeg var så slått av dette konsentratet av Teresa av Avila i et jernhode, at jeg er ikke kommet over det enda, ett år senere.

Forfra er ansiktet på samme tid – Teresa hensunket i sin ordløse bønn, som kunne gå over flere døgn, hvor hun fremstod som i uvit, og masken til korsridderen, Kristi kriger og forsvarer. Ekspressiviteten er påtrengende i sitt konsentrat. Sett bakfra består bakhodet av vindsirkelen som stadig går igjen hos Chirino – lavtrykket som trekker alt til seg og inn i sitt sentrum hvor energien blir eksplosiv – blir stormens øye. Fra siden ser en at vindsirkelen bygger seg opp som en spiral bakover fra nonneskautet som buer seg over pannen, samtidig med at hodet fra siden fremstår som en lyskaster som ligner på en frontlykt på en bil fra 50-tallet, hvor lyset kastes innover mørket og fremover veien. Fra alle sider ser hodet ut til å henge i luften, vektløst – slik hun leviterte i intense beåndete øyeblikk. Chirino har klart å sette fra seg hodet på underlaget, men slik at det henger i luften. Slik fremstår Santa Teresa, konsentrert i en jernkule – med alle sine aspekter og sin historikk lukket inne i jernet, som hun igjen springer ut fra. Mesterlig! Genialt! Ikke til å tro at det skal gå an! Nå er ikke Chirino noen hvem-som-helst, men dette må være hans mesterstykke, skapt i 2007, da han var 82 år.

Martin Chiroco Lòpez var nr. 11 av 12 barn, født i Las Palmas i 1925. Faren var verftsarbeider, og det lå i kortene at sønnen skulle bli smed og jørtler som faren. Hans kunstneråre ble tydelig i læretiden, og med et stipend bar det til Det kongelige akademi for de skjønne kunster, og så videre til Paris og til Italia. Som billedhogger, med sitt kunstneriske uttrykk omsatt i smijern, vekslet han mellom et liv i Madrid og i USA, mens han de siste par årene igjen har slått seg til i hjembyen. I en alder av 91 år er han fremdeles en aktiv og innovativ kunstner. Vindsirkelen har han alltid vært veldig opptatt av, og på gå- og handlegaten Triana i Gamlebyen i Las Palmas, står en av hans vindsirkler som er 9 meter høy (2003). Han er også den som grunnla og opparbeidet Det Atlantiske Museet for Moderne Kunst, som en finner rett bak Colombus-huset bak Anna-katedralen i Gamlebyen. Museet ble for få år siden åpnet av Dronning Sofia. Det er alltid en fest og en opplevelse av det uventede å besøke dette museet.

Las Palmas, Advent 2016.

Dordi Skuggevik

Skrevet av

dordis

Lektor, cand.philol, forfatter og samfunnsdebattant.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *