Magne Løfaldslis tullsnakk om Todalsbrua.

Stort oppslått i Driva idag – 21.oktober, presterer rindalingen fra oppi dalom, Magne Løfaldli, spalter med tullsnakk om Todalsbrua. Det er så på jordet, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne!

Han har tydeligvis aldri oppholdt seg på Kvennafjorden når stormen slår inn, men uttaler seg med suffisanse om at der er det «innlandsklima» «hvor ingen høststormer slår til». Ferger er bedre enn bru, hevder han – han som er oppvokst i Rindala og som derfor nesten aldri har stått i fergekø. Han klarer heller ikke å brette ut et kart og se at Todalsbrua forløser et langt større kommunikasjonsnett enn denne veistubben mellom Sunndal og Surnadal som han 4 ganger (!) slår fast er hensikten med brua. En mann som leder et innovasjonsselskap bør klare å se større sammenhenger og å brette ut et kart! Han, av alle, bør forstå at ferga er et kvelertak på næringslivstrafikkens sirkulasjon.

Løfaldli faller for egen øks – så jeg vet ikke om jeg gidder å referere flere av hans på-jordet-uttalelser. Ett er sikkert: Han har det til felles med den lange harrangen til MDG på Trollheimsporten idag, at han pumper på uten at det er noe hold i det han sier, uten å ha greie på hva det er han snakker om – FORDI HAN ER INNLANDSBO’N – slik som de i MDG som leverer mye skrik og lite ull i Trollheimsporten idag.

Og så er det denne evindelige sutringen om at traktørstedet i Svinvika får masse kunder når brua kommer. Forstår man ikke mer av ‘bussinessen’ her heller?

Det skulle vært interessant å få vite hva som er den egentlige agendaen til oppi-dalom-folket i Rindala og i Mosokna, når de prøver å torpedere fjerningen av denne blodproppen i kommunikasjonen over fjorden som Kvenna-ferga er. Snart går jo selve fergeleiene i heisen også – fordi den som står oppi styrhuset på ferga ikke klarer «at angjøra en brygga». Sist jeg stod med bilen på ferga og den skulle legge til på Kvanne, slang først bauen kraftig inn i kaidelen på styrbord side, deretter på babord side – og så braste den rett fram og inn i lemmen så hele konstruksjonen skalv og dildra, især de to høye søylene som holder lemmen. Her kunne det ha blitt fergefritt på 1-2-3! Det ville jo ha vært katatrofalt – når brua enda ikke er kommet på plass…

Glærum, 21.okt. 2020

Dordi Skuggevik   

Skrevet av

dordis

Lektor, cand.philol, forfatter og samfunnsdebattant.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *