Alle de bortskremte ungdommene som skulker skolen for å «redde planeten» bør få bedre naturfagundervisning! De kan ingenting om fotosyntesen. De er visst ikke klar over at det beste de kan gjøre for å binde CO2, er å plante et tre eller helst – flere.
Hvis ungdommene mener noe med å demonstrere, så bør de begynne med seg selv. De må kreve bedre naturfagundervisning, et fag som over de siste årene er blitt bygget ned i foruroligende grad. Deretter bør de ta seg en sommerjobb i skogen med å plante trær i regi av skogeierne og skogselskapene. Norske skogeiere har de siste årene ikke klart å få norske ungdommer til å arbeide i skogen. De må hente inn folk fra Polen. Nå høstes granfeltene som besteforeldregenerasjonen plantet rett etter krigen, for all netthandelen trenger papir og kartong til embalage. Hvem skal nyplante de innhøstede granfeltene, når klimaskremte norske ungdommer ikke gidder å jobbe i skogen om sommeren?
Norske ungdommer gidder heller ikke å plukke bær og frukt lenger. Plukkerne kommer fra Tyskland og Polen. Også bær og frukt bruker CO2 for å vokse!
Da jeg var rektor på Rindal skole, innførte jeg 1 dag pr.uke som valgfag i skogsarbeid – i 9.klasse. Herredskogsmesteren og formannen i Skogeigarlaget tok seg av det. De tok med ungdommene ut i skogen og gav dem opplæring i skogskjøtsel og bruk av motorsag og jaktgevær. De fikk attest for opplæringen, og ble attraktive skogsarbeidere i skoleferiene.
Glærum, 22.mars – 2019.
Dordi Skuggevik