På kort tid har teatersjef Haaland ved Den nationale scene i Bergen satt opp to teaterstykker der navngitte, levende personer blir satt i offentlig gapestokk på teaterscenen.
Lenge har norsk teater vært veldig kjedelig, fordi det nå sjelden skrives direkte for scenen. Norsk teater har lenge vært: – Man tager en bok og gjør teater av den. Gjesp! Men nå har teatersjef Haaland i Bergen tatt et nytt grep i dramatørken: hun tar navngitt levende person opp på scenen og setter vedkommende i gapestokken til spott og spe. Hun lager offentlig gapestokk-teater.
Mor til Vigdis Hjorth, en dame i 80-årene, får brettet ut sitt mest private liv i teater-gapestokken, men har allerede reist sak mot teatersjefen, Jeg håper Nina Karin Monsen gjør det samme, etter at jeg idag leste i avisen at hun er satt i teater-gapestokken av Haaland med et «sitat» tillagt henne med navns nevnelse – uten at sitatet kan tilbakeføres til henne. Men, dette «sitatet» vil for tid og evighet føre skam over filosofen og samfunnskommentatoren Nina Karin Monsen hvis ikke en domstol setter tingene på sin rette plass. Norge kan ikke leve med at det kan serveres løgn om, og bakvaskelse av – en person fra en offentlig teaterscene her i landet!
I 1968/69 var jeg au-pair hos Georges Vitaly i Paris. Han var en av de ledende innen teaterfornyelsen i Frankrike etter krigen. 30 år senere skrev jeg hovedoppgave om et av de teaterstykkene han satte opp på sitt teater den sesongen. Jeg hadde holdt kontakten med ham og familien i alle år, og nå møttes vi til profesjonelle teatersamtaler. Han fikk prisen for beste teaterproduksjon det året jeg var au-pair hos dem. Han ble sendt til USA på turné for å representere fransk teater. Han fikk alle utmerkelser Frankrike har å gi til folk som ham. Mens jeg arbeidet med hovedoppgaven, ble jeg tildelt graden som chevalier av Frankrikes kulturorden.
Ett er sikkert: Georges Vitaly ville aldri ha satt en navngitt, levende person i noen teater-gapestokk. Det ville vært et for billig og et for nedrig stunt for ham.
Jeg håper teatersjef Haaland nå må ta permisjon for å klare to rettssaker på én gang. I gamle dager ville man ha laget gateteater av henne: dyppet henne i tjære, rullet henne i fjær og båret henne rundt i byen til forlystelse og avsky, og hun ville aldri mer ha vist seg i byen.
Glærum, 6.februar – 2019.
Dordi Skuggevik