Grieg skjærer tenner i graven.

NRK spiller mest musikk som er så gammel at de slipper å betale TONO-avgift. De spiller også samme stykkene omattatt og omattatt, så en til slutt spyr av gamle favoritter. NRK’s repertoarkunnskap synes meget smal, og dessuten klarer ikke alle innannonsørene å uttale selv kjente komponisters navn riktig. Pinsamt! Nye musikkverk blir ikke digitalisert. De blir stående i arkivet, hvor ingen henter dem frem – for det er ingen person lenger som har det arbeidet. Rasjonalisering – kalles det. Prøv å ring på direkten til Ring inn musikken og be om et nytt verk – nei, det er ikke digitalisert, og de har ikke lenger noen som går og henter i arkivet, er svaret. Vil man få et nytt verk avspilt, må en sende mail i god tid til programmet, eller ringe inn til en telefonsvarer. Men, du får neppe ønsket på lufta, for det koster TONO-avgift.

NRK har virkelig kastet seg over Grieg. De har laget diverse trailere, lettvint og ubegavet bygget over temaer og motiver fra Griegs musikk, men som vansires inntil det ugjenkjennelige, og som særdeles ubegavet puttes inn her og der etter gemytt og behag – helt uten modulering og tilpasning i forhold til musikk som kommer før og etter. Vi som er vokst opp med Grieg, kjenner jo temaet/motivet som ligger innlagt i trudelutten, og vi blir direkte sjøsyke av det – for ingenting stemmer med assossiasjonene. En dag Arve Tellefsen var gjest i Alltid klassisk, kjørte NRK en av sine umusikalske torpedoer rett inn i sluttakkorden på siste verk, mens Tellefsen trakk pusten for sitt neste verbalinnslag. Fatter ikke at vi ikke har hørt rammelet av Tellefsens raseri, men han ble kanskje for sjokkert til å reagere. Kom på banen, Tellefsen!

Forleden dro Alltid klassisk til for ørtende gang med Holbergsuiten av Grieg, som de har dauspilt over lang tid – men etter noen takter sporet den av og inn i en slags sirkus-musikk, og siden ble det bare verre og verre. Destruksjonen og massakreringen var aldeles utrolig. Jeg holdt på å få hjerteslag da NRK etterpå så såre stolt kunne fortelle oss at dette misfosteret var satt til verden av tidligere domorganist i Bodø: Bjørn Andor Drage. Jeg trodde det var slutten på verden. Totalt kollaps i den seriøse musikkverden! Jeg kommer ALDRI over det!

I ettertid har jeg omsider forstått at Drages gags med Grieg føyer seg helt inn i en ukultur i både opera og teater. (Se min artikkel på bloggen www.dordis.no om Mozart som lokalrevy i Kristiansund 2016.) Man ser ut til å være så gørra lei av klassikerne, at man gyver løs på dem og lager «moro» med dem – fordi dagens folk ikke selv klarer å komme opp med noe nytt. Patetisk. Tragisk. Forkastelig.

Grieg har skåret tenner i graven siden NRK så stoltelig lanserte sine trailere kokt på Grieg. Etter Drages mislykte «morsomheter» med Grieg, håper jeg Grieg griper tak i Drage og gir ham en skikkelig omgang i Purgatoriet før han stenger døren videre for Drage til de musikalske himler! Shakespeare står allerede klar ved døren til teaterfolkenes paradis for å denge opp diverse ubegavede som tror de har «fornyet» Shakespeare. De fleste som prøver, klarer ikke å «fornye» Shakespeare selv om noen lykkes. Siste fadese ble gjort av Teateret Vårt i Molde – med Othello.

Det er, kort sagt, en farlig sport å skulle gjenskape en gammel klassiker i sitt bilde. Jeg så forleden på den franskspråklige TV-kanalen fra Algerie, hvordan det britiske Shakespeare-kompaniet skulle bibringe Shakespeare til Algerie, som er i en prosess med å ville bli europeere. Algirerne var for høflige til å si hva de mente om det, men vi kunne selv se hvordan britene hadde gitt En Midtsommernattsdrøm en ubegavet twist.

På Operafestivalen i Savonlinna i 2014, så vi fire operaer på fire dager. La Traviata var omtolket til en annen tid og et annet miljø – med stort hell, for man hadde beholdt respekten for hva det handler om. Og man hadde beholdt respekten for publikum. Samson og Dahlila var meget diskutabel i sine tidsforskyvninger og nytolkniger. Lohengrin var i de grader ødelagt med regigags at en måtte lukke øynene og konsentrere seg om musikken. Macbeth kom i originaltapning, men den gav den store opplevelsen av innholdet, uten at vi savnet noen tidsforskyvning eller distraherende og avsporende «morsomheter». Tvert imot, produksjonen virket frisk,sterk og aktuell.

Men Grieg skjærer tenner i graven. Og NRK bør beklage, skamme seg og ansette nye, mer kompetente folk. Puss ta dem Grieg!

 

Las Palmas 20. mars. 2016

Dordi Skuggevik

Skrevet av

dordis

Lektor, cand.philol, forfatter og samfunnsdebattant.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *