Forestillingen «Lystig forpult jul» på Surnadal kulturhus, trekker også inn Påsken med tre korsfestede på scenen. Det kan vi idag se på billedreportasje med tekst på Trollheimsporten.no fra generalprøven.
Den nye redaktøren av Trollheimsporten er en av de aktive på scenen i «den forpulte jul». Mitt innlegg om forestillingens tittel, er sensurert fra Trollheimsporten av den nye redaktøren. Jeg er ikke så veldig overrasket over det.
Det er tankevekkende at så mye talent som vi ser er i sving på scenen, brukes til å kline møkk ut over sivilisasjonsgrunnlaget for vår kultur, nemlig Kristendommen, og å tråkke på dem som prøver å holde Kjærlighetens evangelium i hevd. Nyhedendommen har tydeligvis et enormt ytringsbehov.
For å være optimist i situasjonen, kan man kanskje se frem til grundige og harde oppgjør omkring praksis av Kristendommen. Gjennom harde oppgjør, kan vi kanskje komme igjennom til nye horisonter.
Mitt innlegg i saken vil bli presentert før Påske 2020: Et nytt Påskeoratorium. Librettoen ble sendt til komponisten rett før jeg dro ned til Las Palmas medio november. Komponisten kom til Glærum og bestilte teksten i juli. Jeg sa: «Nei.» «Jeg skal ha teksten til jul,» sa han, og så kjørte han hjem til Solør.
Han ble veldig godt fornøyd med librettoen. «Storslagen» – skrev han. Han skrev videre om «storheten» i teksten. «Musikken kommer rett ut av teksten!» skrev han.
På trilletur med lille Augusta i Paris nylig, ble komponist Ole Karsten Sundlisæter og Sigrid Vetleseter Bøe enig om at Sigrid skal synge Guds mor, Maria. Trolig skal lille Augustas pappa, Erik Rosenius, synge enten Kristus eller apostelen Johannes.
Er dere heldige, kommer både orkester, organist, kor og solister til Stangvik kirke også. Jeg håper hele ensemblet fra «Den forpulte jul» vil møte opp og ta motsvaret på mandig vis! Velkommen!
Las Palmas, dagen før festen for Marias uplettede unnfangelse (8.desember) – 2018.
Dordi Skuggevik