Omvendt rasisme.

Omvendt rasisme:

«Tysk kirke fjerner svart konge fra julekrybbe.» Ja, det står det å lese i en lang artikkel på nettet her. Det gjør de for ikke å bli tatt for rasisme. Ja, hva da med omvendt rasisme, som dette er?

Og Jostein Gaarder har problemer med å lese om Epiphanium – da Herren viste seg for alle folkeslag, representert ved de 3 vise menn, der den ene var en svart konge fra Afrika.

I Umeå i Sverige er Lucia blitt transkvinne og har fått fjernet alle kristne konnotasjoner, for å please muslimene der oppe i Nord-Sverige, pluss hun er også fremstilt med hijab et sted.

Afrika er et gigantisk kontinent med mange folkeslag – hvite, svarte og lysebrune – arabere, egyptere, negre, gassere etc. Det er lett å se forskjell på somaliere og eritreere, selv om de bor i naboland og begge folkeslag er ganske mørke i huden. Så – hvilket folkeslag skal få representere Afrika i den tyske julekrybbe heretter?

Jeg studerte flere semester fransk sammen med David fra Kongo oppe på Dragvoll. Vi var eldre enn de andre studentene, så vi spiste alltid lunsjen sammen på kantinen. Dessuten gikk vår konversasjon på fransk, så jeg fikk trenet studiespråket mens vi spiste. Han bor i Stavanger nå, og er katolikk som meg, og jeg skal jammen ringe ham og spørre ham om hans afrikanske folkeslag kan kalles negre, eller om han har et annet forslag.

Jeg nekter å la Tante fariseer bestemme mine ordvalg! Jeg sier og skriver både neger, sigøyner, eskimo, indianer og bøverdaling.

Jeg gjenforteller også fremdeles denne gamle vitsen fra førrasistisk tid i svensk radio, og som jeg lærte av Lisbeth fra Meråker: «Men e det inte Finnkall Olson som sitter der borta? – Nei, han e ju død. – Men han rør ju på sej!»

Så får vi se da, om Tante Facebook sensurerer meg.

Glærum 12.12.2022.

Dordi Skuggevik

Del

Skrevet av

dordis

Lektor, cand.philol, forfatter og samfunnsdebattant.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *